Algemeen

Erasmusleerlingen interviewen minister met ChatGPT

ALMELO -  Met kunstmatige intelligentie een minister interviewen, de normaalste zaak van de wereld, althans zo leek het maandag 6 maart op Het Erasmus. De leerlingen van ErasmusTV kregen de kans om de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs te interviewen in hun eigen school. Ze kozen voor een ludieke actie omdat artificial intelligence voor veel onrust zorgt in het onderwijs. De leerlingen waren benieuwd hoe minister Dennis Wiersma zou reageren. 

De minister was duidelijk onder de indruk van de vragen die de leerlingen van ErasmusTV stelden via de AI-bot ChatGPT. Als reactie op Linde’s eerste vraag zei hij meteen: “Wow, goeie vraag, Linde.” Linde uit 5 vwo vroeg de minister hoe hij de rol ziet van social media in de klas ten aanzien van onderwijsvernieuwingen. In zijn antwoord refereerde Dennis Wiersma naar de periode dat hij zelf op de middelbare school zat, zo’n 20 jaar geleden. Destijds was hij een van de eersten met een mobiele telefoon. De minister gaf aan dat de huidige techniek zeker kansen biedt, maar hij denkt ook dat er grenzen aan zitten; “Een kunstmatige intelligentie kan nu antwoorden voor jou opschrijven, die beter zijn dan je zelf kan bedenken in een half uur. Dat kan heel leerzaam zijn, tenzij je het gebruikt om zelf niets meer te doen. Dan is het niet meer leerzaam. De grenzen dat wanneer je het wel of niet gebruikt, dat is iets dat we moeten we gaan ontdekken.” Het is duidelijk een actueel thema met vele voors en tegens dat op Het Erasmus tijdens de lessen digitale geletterdheid aan bod komt.

De minister bezocht Het Erasmus op 6 maart samen met de lijsttrekker van VVD Overijssel, Erwin Hoogland, ze werden door Jasmijn (3 vwo) en Dirk (5 havo) rondgeleid door de school. Ze lieten hen onder andere de Technasiumlokalen, de studio’s, de kunstlokalen en de praktijklokalen van scheikunde en biologie zien. Vervolgens werden zij ontvangen in het Studium, de sfeervolle open leerruimte van Het Erasmus mavo/havo/atheneum/gymnasium. Daar zaten zo’n twintig leerlingen uit alle leerjaren klaar voor een rondetafelgesprek met de minister.

Tijdens dit gesprek ging het uiteraard ook over een eventueel verbod van mobieltjes op school. Het bleek dat de minister daar nog steeds over aan het nadenken is, vandaar dat hij het prettig vond om te weten wat de leerlingen van Het Erasmus daarvan vinden. Ze vertelden dat ze bij sommige docenten de telefoon in de telefoontas moeten doen. Echter benadrukten de leerlingen dat ze blij zijn dat ze bij bepaalde blokuren, als ze opdrachten moeten maken, een muziekje aan mogen doen. Ook gaven ze aan dat ze tijdens de lessen mediawijsheid veel leren over het gebruik van apps en sociale media.

Vervolgens vroeg minister Wiersma de leerlingen of ze voor of tegen een dergelijk verbod waren, duidelijk een gewetensvraag voor leerlingen die zijn opgegroeid met de mobiele telefoon. Er waren iets meer tegenstemmers, maar zowel de voor- als tegenstemmers konden hun reactie goed onderbouwen. Een reactie was: “Tuurlijk zijn er zijn leerlingen die de verleiding van het oplichtende scherm of het trillen van hun mobieltje moeilijk kunnen weerstaan, daarom zijn er telefoontassen in school. Toch is het belangrijk om zelf de verantwoordelijkheid te hebben, ook als voorbereiding op het studerende en werkende leven hierna.” De minister gaf toe dat het niet simpel is om zoiets te beslissen. Ook omdat de verdeeldheid groot is, dat maakt het ingewikkeld om een juist besluit te nemen.

Gelukkig was er tijdens het rondetafelgesprek ook ruimte voor enkele luchtige zaken. Zo was de minister erg geïnteresseerd in het extra aanbod van Het Erasmus, zoals het Technasium, de Sportstroom, de Kunststroom en de plusuren. En op de vraag van een leerling of de minister kon vertellen wat er anders is aan Het Erasmus ten opzichte van andere scholen, antwoordde hij rap: “Dit is de leukste!”