Algemeen

Vakoverstijgend onderwijs op Pius X College

ALMELO - Normaal gesproken gaat Miranda Kolmschot, docente Duits op het Pius X College locatie Aalderinkshoek, ieder jaar met een paar bussen vol leerlingen naar Amsterdam voor een bezoek aan het Anne Frank Huis. Corona gooit dit jaar roet in het eten, maar toch ontstaat er een bijzonder vakoverstijgend project.

Mick van de Sluisveer (2D) met zijn zelfgemaakte poster, Maera Broersma (2D) met haar ‘Wie ben ik?’ spel over Anne Frank en docente Miranda Kolmschot.

“Schrijven is een mooie vorm om jezelf te uiten” Begin dit jaar ziet Miranda op Facebook de oproep voorbijkomen voor een virtuele rondleiding door het Achterhuis: de plek waar Anne Frank tijdens WOII meer dan twee jaar verborgen zat. “Natuurlijk was ik liever naar Amsterdam gegaan, maar van dit alternatief werd ik ook enthousiast”, aldus de docente. En dus krijgen alle tweedeklassers van het Pius virtuele rondleidingen door het huis waar Anne Frank haar dagboek schreef. Het wordt een succes, leerlingen reageren enthousiast. Miranda: “Na afloop bedacht ik me: de gebeurtenissen in de tweede wereldoorlog, zoals de onderduiking van Anne Frank, zijn natuurlijk niet te vergelijken met de coronatijd van nu, maar er zijn wel paralellen. Ook nu zitten leerlingen verplicht thuis, kunnen er geen leuke ontmoetingen plaatsvinden. En schrijven - zoals Anne Frank in haar dagboek deed - kan een mooie vorm zijn om jezelf te kunnen uiten.”

Spoken Word

Na een rondvraag in haar klas blijkt dat een deel van de leerlingen, voornamelijk meisjes, al een dagboek bijhoudt. Als Miranda dit aan enkele collega’s vertelt ontstaat er een idee: ze gaan het onderwerp ‘Anne Frank’ vanuit verschillende vakken benaderen. Miranda: “Bij het vak Nederlands leren leerlingen een goede tekst te schrijven, die ze vervolgens bij het vak muziek gaan uitvoeren als Spoken Word; de geschreven tekst wordt in een performance samengevoegd met passend beeld en muziek en ingeleverd als video. En bij mijn vak Duits maken leerlingen een tastbaar product, zoals een poster, of memoryspel.” Het voordeel van deze manier van onderwijs is dat het onderwerp op deze manier nog meer lading krijgt, zo legt Miranda uit. “Het leeft nu nog meer onder de leerlingen en daardoor beklijft het beter. Leerlingen zien, ze ervaren en ze reflecteren. Dat is waar goed onderwijs om draait.”