Uitgaan & Cultuur

Historische melkscheepje in Almelose haven

ALMELO - De Almelose havendagen zijn goed begonnen voor Coen ten Heggeler. Onlangs werd zijn monumentale beurt(melk)scheepje de ‘Vrouwe Cato’ door wethouder Arjen Maathuis geopend, waarna Lyanne ten Heggeler het scheepje volgens oud gebruik doopte met een puts kanaalwater. 

De Almelose havendagen zijn goed begonnen voor Coen ten Heggeler. Vrijdagmiddag werd zijn monumentale beurt(melk)scheepje de ‘Vrouwe Cato’ door wethouder Arjen Maathuis geopend, waarna Lyanne ten Heggeler het scheepje volgens oud gebruik doopte met een puts kanaalwater.

Het is het zoveelste scheepje dat door Coen van de schroothoop is gered. Na de twee sampans en het pastorbootje vindt hij het welletjes. “Dit is echt de laatste hoor. Dit is de finale: m’n vrouw vindt ‘t goed zo.” Meer dan een jaar heeft hij aan het scheepje uit 1916 gesleuteld.

Hopeloos verloren

Na de verkoop van de twee sampans, die twee jaar geleden op de Almelose wateren waren te bewonderen, begon het bij Coen wel weer te kriebelen. Stil zitten is niet zijn sterkste kant. “Ik heb altijd al heel graag een Bed & Breakfast gewild, maar dan op een bootje.” Stad en land werden afgezocht: van Friesland tot Noord-Holland en Zeeland. “We reden naar het melkscheepje in Gouda en vroegen ons af of het het stoppen wel waard was. Zo slecht zag zij er uit. Ook binnenin. Een normaal mens zou hard weglopen, het bootje lag er eigenlijk voor oud ijzer. Alles stond onder water. Het was vies, vettig en overal lag olie. Ze was hopeloos verloren.”

Maar Coen zou Coen niet zijn als hij er toch de uitdaging in zag. “Liefde maakt blind. Wij vielen voor haar charme, mooie lijnen en interessante historie en keken door het vele werk heen. Het is een scheepje wat je niet dagelijks ziet. En het heeft genoeg ruimte voor een B&B.”

Nodige rimpels

Van Gouda werd Cato naar Zwartsluis gevaren, waar het bootje werd gestraald. “Als ze nog niet lek was, dan werd ze wel lek gestraald.”

Na ontelbare uren werk is Cato weer de mooie dame zoals ze in 1916 bij Brandsma in Franeker van de werf gleed. “Wel met de nodige ‘rimpels’”, grapt Coen. Cato deed vroeger dienst als melkscheepje voor de Coöperatieve Condensfabriek in Leeuwarden. Dagelijks voer de schipper destijds uit om bij de Friese boeren verse melk op te halen. In 1940 is het scheepje ingekort met zo’n 4,5 meter. “De exacte reden hebben we niet kunnen achterhalen. We denken vanwege de oorlog. Grotere schepen werden in beslag genomen door Duitsers.”

Historie in haven

Nu, anno 2022, is ze officieel erkend varend erfgoed; een onderscheiding uitsluitend weggelegd voor de best bewaarde en gerestaureerde historische schepen. “Nu gaat ze een nieuwe periode van haar leven tegemoet als sfeervolle drijvende B&B in de Almelose centrumhaven.” Tevens wordt Cato ingezet voor exclusieve vaartochten. “Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Maar het betekent wel dat zij nu gered is. Toch leuk, weer een stukje historie in de haven van Almelo.”