Zakelijk

Kees Smit Tuinmeubelen weer volledig in de lucht na brand

ALMELO - Zaterdag 16 mei jl. zijn de deuren van de Experience Stores XXL van Kees Smit Tuinmeubelen, na een brand in één van de magazijnen, weer open gegaan. Ook is het weer mogelijk om bestellingen te plaatsen via de webwinkels. Nadat de impact van de brand groter bleek te zijn dan verwacht, besloot het bedrijf de deuren tijdelijk te sluiten. Ook was het niet mogelijk om bestellingen via de webwinkels te doen. Men kijkt terug op een enerverende week. Met Arnold van der Meer (directeur Supply Chain) wordt teruggeblikt op de brand. 

“Wij hebben er bewust voor gekozen om ons bedrijf eerst te ‘resetten’ omdat wij geen beloftes richting onze klanten wilden doen, die we niet waar konden maken. Daarnaast wilden we ook onze medewerkers en die van onze transporteur, die ons net zo dierbaar zijn, beschermen. Wij zijn er nu weer helemaal klaar voor om onze klanten te ontvangen op de manier zoals ze van ons gewend zijn.”

Nog nooit zoveel in zo’n korte tijd op mijn bord gehad
“Ik zei net nog tegen een collega dat ik in mijn loopbaan nog nooit zoveel, in zo’n korte tijd, op mijn bord heb gehad als in het kleine half jaar dat ik nu bij Kees Smit werkzaam ben. Eerst de nieuwbouw waar we flink gas op hebben gegeven, vervolgens de coronacrisis en als klap op de vuurpijl deze brand. De kennis en opgedane ervaringen op het gebied van procesoptimalisatie en de uitbreiding van distributiecentra bij Timberland, mijn vorige werkgever, komen nu dan ook goed van pas. De enorme drive en passie van de eigenaren en medewerkers, die het allerbeste willen voor hun klanten, maakt dat er ongekende krachten naar boven komen in het bedrijf en iedereen van ‘TEAMKEES’ er vol voor gaat. In dat opzicht brengt deze brand zeker ook wat moois met zich mee. Al deze ingrediënten zijn overigens voor mij ook de reden geweest dat ik de overstap heb gemaakt naar Kees Smit, maar dat terzijde.”

Veiligheid voorop
“Toen ik ter plaatse kwam was mijn eerste gedachte: zijn alle mensen uit het pand en is iedereen veilig? De opluchting was dan ook groot toen dit het geval bleek te zijn. De zorgen om materiële zaken is op zo’n moment bijzaak. Ik heb daarna zo snel mogelijk met de hulpdiensten geschakeld om meer inzicht te krijgen in de situatie. Na twee dagen bleek de schade op productniveau te overzien, maar bleek tegelijkertijd dat de impact op de processen groot was, waardoor we operationeel niet op deze manier door konden. Als je dan moet besluiten de deuren alsnog te sluiten dan doet dat veel pijn. Zeker als je weet welke voorbereidingen er allemaal getroffen zijn om naar deze belangrijkste weken in het seizoen toe te werken.”

Resetten
“De dagen na de brand hebben we gebruikt om de schade te inventariseren en bij te sturen op de processen om er zo snel mogelijk weer voor onze klanten te zijn. Om alles in goede banen te leiden is er een crisisteam samengesteld, waarin verschillende disciplines vertegenwoordigd waren. Samen zijn we al heel snel tot een gestructureerd plan van aanpak gekomen, waar vervolgens uitvoering aan is gegeven. Met uiteraard de opening van onze fysieke vestigingen en de webwinkels als hoofddoel. Door de tomeloze inzet van al onze medewerkers, die allemaal op eigen initiatief hun aandeel in de vervolgacties hebben opgepakt, is het ons gelukt om deze klus in hele korte tijd te klaren. Het was vooral mijn taak om deze initiatieven goed op elkaar aan te laten sluiten.”

Openstaande orders
“Toen de status van de voorraden goed in beeld was, hebben we de klanten die in afwachting waren van een levering, als eerste geïnformeerd over de brand en de status van hun bestelling. In veel gevallen kon er gewoon geleverd worden, in een aantal gevallen hebben we de bestelling helaas moeten annuleren. Deze klanten krijgen, waar dit van toepassing is, het geld teruggestort op hun rekening en ontvangen tevens een passende compensatie. Wij realiseren ons dat dit voor klanten erg vervelend is en hopen op hun begrip. Dit is voor ons ook overmacht.”

Motivatie en enthousiasme
“Van mijn kant kan ik niet anders zeggen dan dat ik een fantastische groep mensen om mij heen heb, die met heel veel motivatie en enthousiasme alles op alles hebben gezet. Hierdoor zijn ongekende krachten naar boven gekomen. Daar zijn wij erg dankbaar voor. Evenals voor de hartverwarmende reacties en steunbetuigingen van onze medewerkers. Wij hebben ze vanaf moment één betrokken, door veelvuldig te communiceren en daarbij speciale aandacht gegeven aan de medewerkers in Vroomshoop, die ten tijde van de brand aan het werk waren. Ik ben ervan overtuigd dat hierdoor #TEAMKEES, zoals we onszelf noemen, hechter is dan ooit tevoren. Ook de reacties en de aangeboden hulp vanuit onze omgeving hebben ons erg goed gedaan. Ik kijk terug op hele hectische en tegelijkertijd ook mooie dagen, hoe gek dat in deze situatie misschien ook klinkt. Over de oorzaak van de brand en de uiteindelijke schade kunnen wij nog steeds niets zeggen, omdat zo’n officieel rapport blijkbaar veel tijd in beslag neemt. Wat we wel kunnen zeggen is dat we nog genoeg hebben om heel veel klanten blij te maken. Uiteraard komt nu de nasleep van de brand. Maar wij richten ons vooral weer op de toekomst en kijken uit naar de start van de bouw van het nieuwe distributiecentrum op het XL Businesspark dit najaar.”